Spustili jsme nový e-shop. Pokud jste měli registraci na našem starém e-shopu, vytvořte si prosím novou. Děkujeme.

Jak vybrat motorový člun

Čluny se stávají stále oblíbenějším prostředkem pro zábavu a trávení volného času. V našem obchodě Vás rádi seznámíme s mnoha tipy motorových člunů od různých značek.

Při koupi člunu je třeba si rozmyslet k jakému účelu bude člun používán - NA RYBAŘINU nebo pro RELAXACI.  

Přehled parametrů, které jsou pro výběr člunu klíčové:

  1. MATERIÁL ČLUNU/LODĚ - laminát, PVC
  2. HMOTNOST a VELIKOST člunu (převoz v autě, nebo na vleku)
  3. POČET OSOB NA ČLUNU (délka člunu)
  4. TYP PODLAHY - odolnost
  5. JÍZDNÍ VLASTNOSTI
  6. TYP MOTORU z hlediska požadovaného výkonu
  7. VNITROZEMSKÁ NEBO PŘÍBŘEŽNÍ PLAVBA

Čluny dle typu použití v kategoriích:

  • Kategorie D použití na vnitrozemskou plavbu.

  • Kategorie C použití na příbřežní plavbu do 0,75 námořní míle od břehu.

Druhy podlah nafukovacích člunů:

Lamelové podlahy u člunů jsou  lehké, snadno sbalitelné a za dobrou cenu. Nevýhoda těchto člunů je, že nemají kýl, který vede loď ve stopě a špatně se v člunu stojí. Vhodný je zejména pohon vesly na krátké vzdálenosti, nebo jen se slabým motorem. 

Další typ je nafukovací dno, je příjemné zejména při koupání, je lehké, rychle a snadno se staví. Čluny s nafukovacím dnem dělíme na KIB a VIB. KIB je rovné nafukovací dno, pod kterou se nafukuje ještě kýl. Rychle a snadno se staví.

Dále máme čluny VIB s takzvaným "V kýlem" to znamená, že nafukovací dno je celé tvarováno do kýle. Výhodou je, že pokud máme ve člunu nějaké věci, nazapadávají nám mezi plováky (válce) člunu a dno,  jelikož se všechny věci kutálí do středu lodi, tudíž nehrozí ani prodření. U "V kýlu" je také více místa pro nohy. Nevýhodou této podlahy je fakt, že je ve člunu vlepená na pevno, pokud dojde k většímu defectu, nebo k takovému poškození, že je potřeba podlahu vyměnit, pak je tento defect nenávratným koncem člunu, nevyplatí se oprava.  U modelu KIB podlahu bez problémů vyměníte. 

Čluny se skládacím pevným dnem s nafukovacím kýlem - tento typ je nejoblíbenější. Čluny mají lepší jízdní vlastnosti a snesou silnější motor. Člun se balí do jedné tašky a podlážky do druhé. Tyto čluny jsou těžší než s nafukovacím vysokotlakým dnem. Ve člunech se dá i dobře postavit a procházet se po lodi. Při rybaření a jiných aktivitách nehrozí poškození podlahy. Skládací pevné dno se vyrábí z vodostálé překližky, nebo z hliníku. Hliník má tu nevýhodu, že je celkem chladný, v létě zase rozpálený na bosou nohu a po používání na moři zčerná a pokud se hliník zprohýbá člun již nejde sestavit.

V poslední řadě jsou RIB nafukovací čluny s laminátovým nebo hliníkovým dnem, tyto čluny jednoznačně mají nejlepší jízdní vlastnosti, je ovšem třeba brát zřetel na to, že k přesunu těchto člunů "na souši" je nutné dokoupit vlek, nebo jakýkoliv přívěsný vozík za auto. 

Dalším rozdílem, je zda je člun svařovaný či lepený. Většina člunů na našem trhu je lepených včetně spousty značkových člunů, které jsou vyráběny v asijských zemích. Evropští výrobci jako např. Bush - čluny svařují za tepla, to znamená, že ve spojích není používáno lepidlo, ale materiál je zatavený do sebe. Bush navíc používá na výrobu člunů Evropské PVC materiály, které jsou považovány za špičku ve svém oboru.

 

Podrobná tabulka všech parametrů nafukovacích motorových člunů Boat007 - zde

Podrobná tabulka všech parametrů nafukovacích motorových člunů BUSH - zde

 

I-test člunů - článek, který rozděluje nafukovací čluny zhruba do tří nejznámějších kategorií: s nafukovací podlážkou, se skládací podlážkou, s laminátovým dnem, naleznete zde